کد مطلب:314797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

مسجد حضرت ابوالفضل در گوگان
مسجد حضرت ابوالفضل در شهر گوگان در سمت جنوب خیابان امام (ره) قرار دارد. بنای نخستین آن به طور دقیق مشخص نیست اما در سال های اخیر تجدید بنا و تعمیر اساسی شده است. و اندازه تقریبی این مكان مقدس به شرح زیر است:

حدودا عرضش 14 گام و طولش 12 قدم است. كیفیت ساخت مسجد بدین شكل است كه یك طبقه كوچك فوقانی به مقدار تقریبی 36 متر مربع بنا گردیده و به بانوان اختصاص دارد. در محاذی در ورودی مسجد آبدارخانه ای قرار دارد و در زیر قسمت راهرو و آبدارخانه موصوف شده، سرداب كوچكی ساخته شده كه از آن به عنوان آشپزخانه استفاده می شود. در نزدیكی دیوار سمت جنوب مسجد، صندوق بزرگی فلزی تعبیه گردیده تا مردم نذورات و هدایای نقدی خود را در آن واریز كنند. در فاصله خیلی كم همین صندوق و منبر مقدس نمایی مستطیل شكل مانند یك قبر كه قریب به نیم متر از كف مسجد بالا آمده و روی آن را با پارچه سبز رنگ پوشانده اند، ساخته شده است.

به گفته برخی از معمرین، در زمان سابق، وجود مقدس سردار كربلا حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در این قسمت مقدس مسجد مشاهده شده است. از این رو پس از آن جریان، این مقدار از كف مسجد را به شكل مزبور در آورده اند، تا كسی آن نقطه را زیر پا نگذاشته و بدین طریق قداست و حریم آن مكان پاك محفوظ بماند. نیز خاطره به یاد ماندنی آن نقطه شریف بر اثر گذشت زمان فراموش نشود.



[ صفحه 304]



كف مسجد هم نوعا از فرش های دستباف و بعضا ماشینی مفروش شده است. به هر حال، مسجد از همه امكانات لازم برخوردار است و ظاهرا هیچ گونه كمبودی ندارد بنا به اظهارات برخی از اهالی محل، یك باب منزل در جانب شمال خیابان سابق الذكر، تقریبا محاذی مسجد مزبور وجود دارد كه متعلق به این مكان شریف است و از آن به عنوان انباری و دستشویی استفاده می شود.